فرد شماره دو القاعده در پاکستان کشته شد
نوشته شده توسط : hgu33

ابو یحیی اللیبی، یکی از رهبران سازمان القاعده

مقام‌های آمریکایی می‌گویند که هدف حمله دیروز هواپیماهای بدون سرنشین آنها به مناطق قبیله‌نشین پاکستان، ابو یحیی اللیبی، یکی از رهبران سازمان القاعده بوده‌ است.

در این حمله که در منطقه قبیله‌نشین وزیرستان شمالی صورت گرفت، پانزده شبه‌ نظامی کشته شدند.

ابو یحیی لیبی، بعد از ایمن الظواهری، فرد شماره دوم القاعده خوانده‌ شده‌ است.

این هشمین و مرگبارترین حمله در دو هفته گذشته در مناطق قبیله‌نشین هم‌ مرز با افغانستان بود که به گفته مقام‌های محلی پاکستان بیشتر قربانیان آن، افراد خارجی بوده‌اند.

اما وزارت خارجه پاکستان که از ادامه نقض حریم هوایی خود ناراحت است، امروز ریچارد هگلند، کاردار سفارت آمریکا در اسلام‌آباد را فراخواند و "نگرانی جدی" خود را با او در میان گذاشت.

در این دیدار، دیپلمات‌های پاکستان ادامه حملات هواپیماهای بدون سرنشین به قلمروی این کشور را نقض قوانین بین‌المللی و بی‌احترامی به تمامیت ارضی خود خواندند و ادامه استفاده از آنرا "خط قرمز" برای خود عنوان کردند.

این تندترین واکنش پاکستان به این نوع حملات آمریکایی‌ها بوده‌است.

با این حال، این تکنولوژی جنگی جدید آمریکا چنان موثر بوده که ده‌ها شبه‌نظامی اسلامگرا و چندین فرمانده ارشد آنها به‌ شمول الیاس کشمیری، از فرماندهان مهم القاعده، بیت‌الله مسعود، رهبر طالبان پاکستان و حالا هم اگر تایید شود، یحیی لیبی را کشته‌است.

آقای لیبی که نفر دوم القاعده محسوب می‌شد، مسئولیت مهم رهبری عملیات نظامی روزمره این شبکه را بر عهده داشت.

"پدر طالبان"

هارون نجفی زاده خبرنگار بی بی سی در پاکستان می گوید که هواپیماهای بدون سرنشین به‌ گونه ترس‌آوری فضای مناطق قبیله نشین خارج از کنترل دولت پاکستان را زیر نظر دارند.

بر اساس گزارش‌های رسیده، تسلط این هواپیماهای مجهز به موشک‌ بر فضای نواحی که پناه‌‎گاه اسلام‌گراهای مسلح شده چنان است که مردم محل نام "پدر طالبان" را به آنها داده‌اند.

مردم قبائل به پدرهای خود خیلی احترام دارند، ولی بیشتر از آن، از آنها می‌ترسند.

تجهیز این هواپیماها به سیستم شناسایی، بمب‌های هدایت شونده لیزری و موشک‌های هوا به زمین باعث شده که این فرماندهان رفت و آمدهای خود را محدود کنند و از دیدارهای "غیرضروری" پا پس کشیده‌اند.

به‌رغم آن، ادامه این روند که دولت پاکستان آن را غیرقانونی معرفی کرده، برای حیثیت دولت خرد کننده بوده‌ است.

احساسات ضد آمریکایی در پاکستان اوج گرفته و گروه‌های مذهبی دولت پاکستان را به دلیل ناتوانی در متوقف کردن حملات، به وابستگی به آمریکا متهم کرده‌اند.

نگرانی دولت پاکستان درست از همین نقطه برمی‌خیزد. وزارت خارجه پاکستان به پیامدهای "وخیم" ادامه این حملات مرتب هشدار می‌ دهند.

به گفته دولتمردان پاکستانی، اگر چه ممکن است این حملات با دست‌آوردهای تاکتیکی همراه باشد، اما در بلندمدت نه به سود آمریکا خواهد بود و نه پاکستان.

گرچه این فن‌آوری مرگ‌آور آمریکایی بحث‌های زیاد حقوقی و قانونی را دامن‌زده، اما جان برنن، مشاور ضد تروریسم رئیس جمهور آمریکا می‌گوید که هیچ بندی در قوانین بین‌المللی وجود ندارد که استفاده از این هواپیماها را منع کند.

او می‌افزاید: "هیچ قانونی هم ما را از استفاده از ابزار قانونی علیه دشمن خارج از میدانهای نبرد منع نکرده. حداقل در مواردی که کشورهای مورد نظر قادر به مقابله با این تهدیدها نیستند."





:: برچسب‌ها: توکیو , فلوریدا ,
:: بازدید از این مطلب : 309
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: